tiistai 5. maaliskuuta 2013

Mun ruokavalio treenin apuna

Personal trainer -pakettiini kuului treeniohjelmien lisäksi myös ruokavalion rukkaaminen treenaamista auttavaan muotoon.

Laihduttamisessa ja painonhallinnassa ruokavalio on ehdoton ykkönen, ja liikunta tulee vasta kaukana perässä toisena. Mun tarkoituksena ei ole laihtua, eikä sinänsä hallita myöskään painoa, vaan päinvastoin painon nostaminen. Ihan kunnon massakausi mulla ei kuitenkaan ole, vaan pääosassa on proteiinin saannin turvaaminen.

Mun ruokavalio on kasvisruokavaliosta ja työrytmistä johtuen vähän erilainen, kuin se yleensä olisi. Pääperiaate on se, että syödään vähän ja usein, ja joka ruokailukerralla olisi hyvä olla annoksessa protskuja. Yleinen rytmitys on aamupala, välipala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Mun ruokavaliosuunnitelmasta on päivän toinen lämmin ruoka tiputettu pois. Teen pääosin 6-7 tunnin työpäiviä, jolloin mulla on vaan kaksi lyhyttä kahvitaukoa. Lämmintä ruokaa en ehdi töissä syömään, ja joinain päivinä ylipäätään lämpimän ruoan syöminen on haastavaa. Pahimpia ovat ns. välivuoropäivät, jolloin töitä on 10-19-välille sijoittuvana aikana. Esimerkiksi työpäivän ollessa klo 12-18 en jaksa herätä aamulla niin aikaisin, että söisin lounaan ennen töitä, ja töiden jälkeen tuntuu siltä, ettei enää jaksa syödä kunnon ruokaa. Kahden lämpimän aterian sisällyttäminen tällaiseen päivään olisi aivan mahdotonta.
Kuva johnhartfitness.com

Kasvisruokavalio taas näkyy siinä, että kaikkien mielestä ah niin hyvä munakas ei sisälly niihin ruokiin, joita syön. Mun ruokavalio on aika maitoproteiinipainotteinen, mutta yritän vähä kerrallaan korvata maitoprotskuja jollain vegaanimmalla vaihtoehdolla. 

Tällainen on siis ruokavalioni:

Aamupala

- Kaurapuuroa (1 dl hiutaleita ja 2 dl vettä)
- Raejuustoa 100 g
- Marjoja/mehukeittoa/hedelmiä

(+ 1 rkl pellavansiemenöljyä ja ½ lasillista mehua. Nenästä kiinni, öljy suuhun ja mehua päälle. Sitten voi irrottaa nenästä.)

Välipala

- Rahkaa 250 g
- Mehukeittoa/hedelmäsosetta

Lounas

- Tofua 100 g
- Salaattia
- Fetaa/raejuustoa/juustoa

Välipala

- 1 pala ruisleipää
- päälle ihan mitä tahansa

Iltapala

- Raejuustoa 200 g
- Ananasta 1 purkki (227 g)



Tai itseasiassa ruokavaliossa ois rahkan kanssa ananasta ja raejuuston kanssa muuta (tässä tapauksessa omena), mutta koska ananas ja rahka on yäk ja raejuustokin tökkii pelkiltään, niin olen surutta vaihtanut ne päittäin. Lisäksi mulla on niin pieni vatsalaukku, ettei sinne mahdu kokonaista purkkia rahkaa lisukkeineen lyhyen tauon aikana, niin rahkan syön kahdessa osassa. Yhden kokonaisen rahkapurkin syöminen myös alkaa tökkiä todella pahasti, niin senkin vuoksi olen tyytynyt puolikkaaseen annokseen kerralla. 

Kuva: inspireyourdreams.com


Ihan orjallisesti en ole tätä listaa noudattanut, mutta tässä ateriarytmissä olen yrittänyt pitäytyä. Tää on myös tosi vähähiilarinen ruokavalio, ja koska en oo pudottamassa painoa, niin lounaaksi oon syönyt usein myös ihan normaalia ruokaa. Salaattia tai jotain kasviksia olen kuitenkin syönyt aina lounaalla, ja hedelmiä oon välillä syönyt ihan muutenkin. Supertiukkana ja -tarkkana en oo ollut muutenkaan, koska mun ei ole tarkoitus pudottaa painoa. Mutta siitä olen pitänyt kiinni, että syön monipuolisesti ja tarpeeksi proteiineja, jotta kropalla olisi matsua rakentaa lihaksia.

Ajatuksena oli alunperin se, että mulla olisi vain yksi herkkupäivä viikossa, mutta koska se voisi johtaa älyttömään mässäämiseen, niin olen jättänyt tämän ajatuksen sikseen. Tätä perustelen myöskin sillä, että en yritä pudottaa painoa, vaan sen sijaan ylimääräiset kalorit on ihan tervetulleita tähän kroppaan. ;) Mulla on hyvät (teko)syyt kaikkeen skippailuun...

*
Tänään mua alkoi ottaa päähän todella paljon tää jatkuva syöminen. Ja se, että mulla oli koko ajan nälkä. Mä en millään jaksaisi syödä kaikkea sitä ruokaa, mikä mun pitäisi syödä ja tänään mua alkoi hieman jopa ahdistaa se, että mä söin ihan jatkuvasti (okei, jätin syömättä yhden välipalan, mutta "korvasin" sen palalla energiapatukkaa ennen treeniä ja palkkarilla treenin jälkeen). Mä olen myös lisännyt päivärytmiini ylimääräisen annoksen jogurttia, maustettua ja rasvaista. (Maustamaton jogurtti on pahaa, ja siihen pitää lisätä älyttömästi sokeria jotta se ois jotenkin syötävää. Rasvattomissa jogurteissa taas on yleensä liivatetta.) Jogurtin sekaan heitän vajaat teelusikalliset sekä pellavansiemenrouhetta että kuorittuja hampunsiemeniä. Pellavasta saa lisää rasvahappoja, kuten myös hampusta, mutta hampunsiemenissä on myös proteiinia. 

Vegaanisiin ruokiin ja välipaloihin löytyy hyviä vinkkejä Chocochili-ruokablogista ja saman bloggaajan treeniblogista. Chocochilin puolelta oon bongannut superhyvän bataatti-kikhernevuoan sekä aluksi vähän jännän makuisen, mutta sittemmin superhyvän välipalan, maapähkinävoi-omenasmoothien. Maapähkinävoin jämiä mulla oli vielä jääkaapissa viime kesän jäljiltä, kun tein myöskin Chocochilin ohjeiden mukaan keksejä mun valmistujaisjuhliin. Suosittelen tsekkaamaan molemmat blogit, ruokablogista etenkin löytyy kaikkia ihania ja houkuttelevia reseptejä - ja, kirsikkana kakussa, ne on vieläpä vegaanisia. Eli superterveellisiä! ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti